Konieczność zmian w przepisach dotyczących przewozu ładunków ponadnormatywnych i pilotażu była zgłaszana już od dłuższego czasu. Wiele wskazuje na to, że w końcu zostaną one wprowadzone. W marcu 2023 roku został opublikowany projekt nowego Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 2012 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych. Co dokładnie się zmieni? Jak powinien być wyposażony samochód do pilotażu według proponowanych przepisów?

Nowe rozporządzenie w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych – najważniejsze zmiany

Projekt nowego rozporządzenia powstał w znacznej mierze w związku z prośbami Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracodawców Transportu Nienormatywnego (OSPTN) i wprowadza sporo zmian. Mają one na celu przede wszystkim zapewnienie najwyższego poziomu widoczności i rozpoznawalności pojazdów pilotujących na drodze. Członkowie OSPTN informowali, że wskazane w obowiązujących przepisach obowiązkowe wyposażenie jest niewystarczające i niedostosowane do obecnych potrzeb rynku. W związku z tym zaproponowano regulacje doprecyzowujące i rozszerzające katalog obowiązkowego wyposażenia pojazdu pilotującego przejazd pojazdu nienormatywnego.

Najważniejsze zmiany dotyczą:

  • zniesienia obowiązku montażu tablicy informacyjnej, która dotychczas musiała być stosowana na dachach pojazdów pilotujących;
  • wprowadzenia wymogu dotyczącego typu karoserii pojazdów pilotujących;
  • minimalnej wysokości pojazdu pilotującego;
  • ujednolicenia oklejenia pojazdu pilotującego na masce, drzwiach przednich oraz tylnych;
  • doprecyzowania wyposażenia pojazdów pilotujących (np. pachołki drogowe, latarka, łączność bezpośrednia).

Dzięki temu ma być możliwe zapewnienie wyższego poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

To powinno Cię zainteresować: Przejazd pojazdu ponadgabarytowego: kiedy wymaga pilotażu?

Obowiązkowe wyposażenie samochodu do pilotażu – co mówi nowe rozporządzenie?

Zmiana obowiązkowego wyposażenia samochodu do pilotażu to jeden z najważniejszych punktów nowej wersji rozporządzenia. Dotychczas wymagania w tym zakresie były niewielkie. Obowiązkowe wyposażenie samochodu pilotującego obejmowało:

  • tablicę oznakowania pojazdu wykonującego pilotowanie zgodną ze wzorem zawartym w rozporządzeniu,
  • dwa światła błyskowe barwy żółtej,
  • środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi,
  • urządzenia nagłaśniające.

Projekt nowej wersji rozporządzenia zakłada jednak konieczność wyposażenia pojazdów pilotujących w:

  • napis ,,PILOT” umieszczony na białym tle, na przedniej masce pojazdu, na przednich bocznych drzwiach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu, według wzoru określonego w rozporządzeniu;
  • pasy barwy białej i czerwonej umieszczone na przedniej masce pojazdu, na bokach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu, według wzoru określonego w rozporządzeniu;
  • 2 światła błyskowe barwy żółtej, umieszczone na dachu pojazdu;
  • światło barwy białej lub żółtej samochodowej z napisem „PILOT” barwy czarnej, umieszczone na dachu pojazdu;
  • 2 światła umieszczone z przodu pojazdu oraz 2 światła umieszczone z tyłu pojazdu posiadające możliwość wysyłania przerywanego strumienia światła barwy żółtej;
  • środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi, w tym co najmniej jedno urządzenie przenośne umożliwiające bezpośrednią łączność radiową spoza pojazdu wykonującego pilotowanie;
  • urządzenia nagłaśniające;
  • co najmniej 4 pachołki drogowe w kształcie stożka o minimalnej wysokości 540 mm posiadające odblaskowe pasy poziome barwy białej i czerwonej lub żółtej, przy czym mają posiadać co najmniej po 2 pasy każdego koloru;
  • tarczę do zatrzymywania pojazdów;
  • latarkę wyposażoną w światło barwy czerwonej do dawania sygnałów innym uczestnikom ruchu drogowego podczas ograniczonej widoczności lub zmniejszonej przejrzystości powietrza;
  • wysokościomierz o możliwości pomiaru wysokości co najmniej 5 m;
  • taśmę mierniczą o zakresie pomiaru co najmniej 30 m.

    Odpowiednio wyposażony pojazd do pilotażu

Global Assist – najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas pilotażu

Jeśli szukasz usług pilotażu, warto zaufać firmie, która stawia bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. W Global Assist już od dawna stosujemy standardy wykraczające poza wymagania stawiane przez przepisy. Wszystkie nasze pojazdy:

  • są oklejone odblaskową folią 2 generacji,
  • mają po 4 światła błyskowe na dachu (zamiast 2 obowiązkowych),
  • mają dodatkowe światła błyskowe w przedniej i tylnej części pojazdu,
  • mają światła robocze na dachu skierowane w każdą stronę,
  • są wyposażone w dwa CB radia stałe, jedno CB radio ręczne, krótkofalówki, urządzenia pomiarowe analogowe i cyfrowe, pachołki drogowe, flary (obecnie obowiązkowe są tylko jedno CB radio, megafon, krótkofalówka).

Wszystkie samochody mają również obowiązkowe tablice „PILOT” na dachu, wykonane zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu. Dysponujemy też doświadczonym personelem i wypracowanymi procedurami, które pozwalają realizować każdy przejazd sprawnie i bezpiecznie. Zapraszamy do kontaktu!