Konieczność zmian w przepisach dotyczących przewozu ładunków ponadnormatywnych i pilotażu była zgłaszana już od dłuższego czasu. Wiele wskazuje na to, że w końcu zostaną one wprowadzone. W marcu 2023 roku został opublikowany projekt nowego Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 2012 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych. Co dokładnie się zmieni? Jak powinien być wyposażony samochód do pilotażu według proponowanych przepisów?
Nowe rozporządzenie w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych – najważniejsze zmiany
Projekt nowego rozporządzenia powstał w znacznej mierze w związku z prośbami Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracodawców Transportu Nienormatywnego (OSPTN) i wprowadza sporo zmian. Mają one na celu przede wszystkim zapewnienie najwyższego poziomu widoczności i rozpoznawalności pojazdów pilotujących na drodze. Członkowie OSPTN informowali, że wskazane w obowiązujących przepisach obowiązkowe wyposażenie jest niewystarczające i niedostosowane do obecnych potrzeb rynku. W związku z tym zaproponowano regulacje doprecyzowujące i rozszerzające katalog obowiązkowego wyposażenia pojazdu pilotującego przejazd pojazdu nienormatywnego.
Najważniejsze zmiany dotyczą:
- zniesienia obowiązku montażu tablicy informacyjnej, która dotychczas musiała być stosowana na dachach pojazdów pilotujących;
- wprowadzenia wymogu dotyczącego typu karoserii pojazdów pilotujących;
- minimalnej wysokości pojazdu pilotującego;
- ujednolicenia oklejenia pojazdu pilotującego na masce, drzwiach przednich oraz tylnych;
- doprecyzowania wyposażenia pojazdów pilotujących (np. pachołki drogowe, latarka, łączność bezpośrednia).
Dzięki temu ma być możliwe zapewnienie wyższego poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
To powinno Cię zainteresować: Przejazd pojazdu ponadgabarytowego: kiedy wymaga pilotażu?
Obowiązkowe wyposażenie samochodu do pilotażu – co mówi nowe rozporządzenie?
Zmiana obowiązkowego wyposażenia samochodu do pilotażu to jeden z najważniejszych punktów nowej wersji rozporządzenia. Dotychczas wymagania w tym zakresie były niewielkie. Obowiązkowe wyposażenie samochodu pilotującego obejmowało:
- tablicę oznakowania pojazdu wykonującego pilotowanie zgodną ze wzorem zawartym w rozporządzeniu,
- dwa światła błyskowe barwy żółtej,
- środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi,
- urządzenia nagłaśniające.
Projekt nowej wersji rozporządzenia zakłada jednak konieczność wyposażenia pojazdów pilotujących w:
- napis ,,PILOT” umieszczony na białym tle, na przedniej masce pojazdu, na przednich bocznych drzwiach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu, według wzoru określonego w rozporządzeniu;
- pasy barwy białej i czerwonej umieszczone na przedniej masce pojazdu, na bokach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu, według wzoru określonego w rozporządzeniu;
- 2 światła błyskowe barwy żółtej, umieszczone na dachu pojazdu;
- światło barwy białej lub żółtej samochodowej z napisem „PILOT” barwy czarnej, umieszczone na dachu pojazdu;
- 2 światła umieszczone z przodu pojazdu oraz 2 światła umieszczone z tyłu pojazdu posiadające możliwość wysyłania przerywanego strumienia światła barwy żółtej;
- środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi, w tym co najmniej jedno urządzenie przenośne umożliwiające bezpośrednią łączność radiową spoza pojazdu wykonującego pilotowanie;
- urządzenia nagłaśniające;
- co najmniej 4 pachołki drogowe w kształcie stożka o minimalnej wysokości 540 mm posiadające odblaskowe pasy poziome barwy białej i czerwonej lub żółtej, przy czym mają posiadać co najmniej po 2 pasy każdego koloru;
- tarczę do zatrzymywania pojazdów;
- latarkę wyposażoną w światło barwy czerwonej do dawania sygnałów innym uczestnikom ruchu drogowego podczas ograniczonej widoczności lub zmniejszonej przejrzystości powietrza;
- wysokościomierz o możliwości pomiaru wysokości co najmniej 5 m;
- taśmę mierniczą o zakresie pomiaru co najmniej 30 m.
Global Assist – najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas pilotażu
Jeśli szukasz usług pilotażu, warto zaufać firmie, która stawia bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. W Global Assist już od dawna stosujemy standardy wykraczające poza wymagania stawiane przez przepisy. Wszystkie nasze pojazdy:
- są oklejone odblaskową folią 2 generacji,
- mają po 4 światła błyskowe na dachu (zamiast 2 obowiązkowych),
- mają dodatkowe światła błyskowe w przedniej i tylnej części pojazdu,
- mają światła robocze na dachu skierowane w każdą stronę,
- są wyposażone w dwa CB radia stałe, jedno CB radio ręczne, krótkofalówki, urządzenia pomiarowe analogowe i cyfrowe, pachołki drogowe, flary (obecnie obowiązkowe są tylko jedno CB radio, megafon, krótkofalówka).
Wszystkie samochody mają również obowiązkowe tablice „PILOT” na dachu, wykonane zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu. Dysponujemy też doświadczonym personelem i wypracowanymi procedurami, które pozwalają realizować każdy przejazd sprawnie i bezpiecznie. Zapraszamy do kontaktu!